Powered By Blogger

Tuesday 16 October 2018

KEEGOAN .

Setiap manusia ada egonya . Ya , ada ego. Aku juga ada egoku . Manusia di sekelilingku juga punya ego sendiri . Maka , aku belajar untuk bertabah berdepan dengan keegoan orang . Sejarah hidup masa lalu yang menyaksikan betapa keegoanku membunuh banyak jiwa tanpa kusedar.

Hari ini , mendepani manusia ego mengajarku untuk banyak bersabar . Tidak perlu melawan . Sama ada dia atau aku . kedua-duanya akan pergi jua . Persoalannya , hanyalah siapa yang mendahului , dia atau aku . Kalau dia , tindakanku melawan ego itu dengan egoku akan menyesakkan jiwaku dengan kekesalan . Kalau aku , aku tak mahu dia hidup penuh sesal kerana mempertahankan keegoan berbanding nilai sebuah persahabatan .

Tuhan , andai ini balasan untuk ego yang kupertahan selama ini dengan insan-insan yang pernah di sisiku , maka aku bertahan sabar mendepaninya .

Moga KAU ampuni aku dan dia juga .

Menghitung hari ...

No comments:

Post a Comment